lördag 3 oktober 2009

Rosa Band, Blå band och andra band



Jag har fått lite frågor om det finns olika färger för alla cancerformer, och det finns det nästan. Någon strikt taxonomi tror jag inte finns men, mycket tycks vara intäkt. Jag tycker dock att man kan ta det litegrann med en nypa salt, av flera skäl.

Det enda som jag kan reagera lite starkare på är att man bör veta vad det är för något man klär sitt barn i. Vissa av dessa band har budskap som inte alltid är så lämpliga. Det enda som egentligen är gemensamt är att de står för någon sorts samling/insamling till något och det behöver absolut inte vara cancer. Det kan likaväl vara politiska budskap, för eller emot aborter, eller som jag såg att ett litet band som inte bara gäller de som har en särskild sorts cancer utan även för dem som utsatts för sexuella övergrepp. Så, tänk efter innan du sätter på dina två små barn varsitt lila band till stöd för din anhörige med den här cancerformen. Det kan tolkas alldeles fel.

Här är i alla fall en lista. På amerikanska siter framförallt finns en hel liten industri bakom flaggor, vimplar, t-shirts "kickin cancers ass" osv.

Bärnsten Blindtarmscancer
Svart Melanom
Svart och rosa Benmärgsdonator
Blått och silver Lever med cancer
Blått och vitt Tonåring och cancer
Brun Kolon/rektalcancer
Mörk blå Koloncancer
Guld Barncancer/cancer i barndomen
Grått Cancer i hjärnan
Grön Cancer i njuren
Elfenben-burgund-elfenben randig Cancer i svalg, huvud och nacke.
Lavendelblå Cancer förståelse/cancer medvetande
Ljus rosa och blå Manlig bröstcancer
Ljusblått Prostatacancer
Lime grönt Lymfom, Non-Hodgkins lymfom
Limegrönt och akvamarin Vuxen stamcellsdonator
Orange Leukemi eller hudcancer
Orkidée (violett) testikelcancer
Persika Livmoderhalscancer
Pärlvit Lungcancer
Vintergröna Cancer i mage, esofagus
Purpur Bukspottkörtelcancer, Sköldkörtelcancer,
Röd-vit-röd randig leukemi och lymfom
"teal" och rosa Ärftlig bröstcancer, kombination av gynekologisk och bröstcancer
Vit Ben och benmärgscancer
Gul Sarcoma, läppcancer, cancer i urinblåsa, lever.

Länk var man kan köpa diverse cancerattiraljer. Jag har inte själv köpt något från dem och kan inte lämna några som helst garantier. Jag har med länken endast därför att den innehåller ovanstående sammanställning. En annan länk här till en välgörenhetsorganisation.

1 kommentar:

Emmsk sa...

Tack för länkar till inköpsställen! Har försökt hitta svenska affärer/stores men inte lyckats..
Med posten kommer nu 2 st. pins i grönt (för stamcellsdonation), från det stora västerlandet.

Jag hade ingen aning om att det fanns så många "causes" som använde sig av alla dessa färger.
För mig är färgade ribbons/pins en symbol för cancer och det har väl sin innebörd i det starka mediala trycket som dessa omges med här i Svea. Rosa för bröstcancer t.ex.
Tack, DG!
M V H
---> Matzen, matzen10.wordpress.com