måndag 28 september 2009

Fåordig status

Efter ännu en natts dålig sömn, så är jag om möjligt ännu tröttare än vanligt. Nu när ASIH (avancerad sjukvård i hemmet) tagit över min medicinska regim, så behöver jag inte längre åka till Karolinska sjukhuset för att lämna prover och liknande, vilket är rätt skönt. Resultaten från idag visar att vita och röda är helt ok. Trombocyterna har gått ner något litegrann. Om det beror på att vi ökat på Certikan-dosen eller inte är svårt att säga, men möjligen har vi nått den dos jag ska ha och kan ta.

Det faktum att jag numera ska hanteras av ASIH kunde har presenterats på olika sätt för mig, men både ASIH gänget och sköterskan på Hematologiska dagvården använde de korrekta orden.

Man kanske inte skulle kunna tro det, men ett felaktigt använt ord i det här läget kan göra mycket för humöret och framtidstron. Skälet till att jag flyttas över till ASIH är "att mitt läge är så pass stabilt". Inte att det "inte finns något mer att göra", eller att "vi går in i en annan fas". Nej, helt torrt bara att läget är stabilt. Ett uttryck som gör att jag kan känna mig konfident att så värst mycket förväntas inte hända utan nu får vi vänta och se. Och det område där något kan ske är t.ex. att det blir ändrade blodvärden eller att smärthanteringen behöver ändras.

Så, läget känns stabilt och under kontroll och mentalt är jag vid gott mod. Får jag bara lite mer ordning på sömnen så kanske jag också kan börja blogga igen. Det vill säga kunna skriva något som kanske till och med kan vara intressant att läsa.

The Daily Show With Jon StewartMon - Thurs 11p / 10c
Twitter Frenzy
http://www.thedailyshow.com/
Daily Show
Full Episodes
Political HumorHealthcare Protests

6 kommentarer:

Anna sa...

Vilken fin blogg du har & vad fint du skriver. Jag har själv haft lymfom men är nu frisk. Känslan av att bli fri från sjukdomen är ovärderlig. Ge aldrig upp. Jag skriver ibland i min blogg om hur det är att ha varit sjuk, men fokuserar nu oftare på familjen & vardagsbestyren / Anna

MiaS sa...

Allt du skriver är intressant att läsa! (Även om jag många gånger tycker annorlunda...)

Skönt att höra att läget är stabilt, ASIH är guld.

/Mia

David sa...

Tack Mia,
var inte rädd att hugga emot ibland om du tycker annorlunda. Ibland (rätt ofta tror jag) är jag rätt provokativ just för att få lite reaktion och någon att diskutera och munhuggas lite med.
/David

David sa...

Tack Anna!
Det är alltid roligt med uppskattning. När man väl blivit "frisk" tror jag det är viktigt att man återgår till att identifiera sig själv som just frisk och inte stannar i ett läge där man identfierar sig som "den sjuke". Njut av livet och framförallt ta hand om dig själv, din familj och dina vänner.
Kram
David

Liba sa...

Hej igen David,
skönt att kunna få hjälp i hemmet och inte behöva åka till sjukhuset för att lämna prover etc. Själv en fd "syrra" fast inte på ASIH förstår dig mycket. Att få träffa sådana personer (via blogg) som dig, betyder väldigt mycket. Jag tror att vi är mångra som tycker detta. Jag önskar dig att din sömn blir bättre så att du kan njuta av höstens färger och sonens fotboll.
God natt med god sömn önskar Liba

David sa...

Liba!
Vänner och familj betyder oerhört mycket för en när man blir sjuk. Men även "okända" som du betyder väldigt mycket. Att det finns människor som bryr sig så mycket på ett rent medmänskligt plan är både fascinerande och i brist på bättre ord, tröstande.
Tack Liba
/kram
David