onsdag 22 juli 2009

Paniken pandemisk - inte influensan?

Svininfluensan fortsätter att generera nyheter och icke-nyheter. Först skrämmer media upp människorna, sen rapporterar man om alla uppskrämda människor, och i kvällens Aktuellt ifrågasätter man om det inte är ansvarslöst av WHO att definiera svininfluensan som en pandemi, när den nu är så mild och ofarlig. Smittskyddsinstitutet meddelar fortfarande att svininfluensan inte är allvarligare än en vanlig influensa.

Tom Jefferson, epidemolog på Cochrane institutet säger:" Det finns människor som gör förutsägelser år efter år och de blir bara värre och värre. Ingen av dem har stämt hittills, tänk bara på fågelinfluensan som skulle ta död på oss alla."

Glaxo SmithKline rapporteras ta 6 pund för sitt vaccin som kostar 1 pund att tillverka. Brittiska NHS (National Health Service) har beställt 60 miljoner doser, som ger Glaxo 300 miljoner pund i vinst (ca 3.6 miljarder Sek). Hittills i år har Glaxo SmithKline tjänat det dubbla på att sälja H1N1-vaccin. Visst har företaget säkerligen investerat i forskning och utveckling, men knappast har deras kalkyler baserats på pandemivolymer i försäljningen. Större serier ger också lägre kostnader. Här verkar det vara tvärtom. I Sverige har priset "bara" fördubblats.

Aftonbladet informerar oss också snällt om att vi nu också bör oroa oss för att vaccinet kan komma att bli försenat.
Jag borde kanske oroa mig för influensan men eftersom något vaccin inte lär bita på mig (saknar fungerande immunförsvar så vaccin fungerar inte), så får jag hålla mig till att tvätta händerna, undvika folkmassor, undvika att ta folk i hand, nysa i pappersnäsdukar och hålla mig borta från dem jag vet är smittade. Oroa mig tänker jag ändå inte göra.

Bloggar: 1, 2

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi vet ju hur det gick med svininfluensan från 1976!

Nu upprepar sig det hela på ett nästan exakt likadant sätt!

http://www.youtube.com/watch?v=5lcJt4jX1Vo

David sa...

Tänk om vi kunde få till så mycket mediapropaganda om andra mer självförvållade och mer allvarliga sjukdomar som lungcancer (rökning), hjärt-kärlsjukdomar (övervikt), malignt melanom (överdriven solning).
/David