måndag 8 juni 2009

Ännu en strålande dag

För flera år sedan berättade en konsultkollega följande sedelärande anekdot
Två affärsmän var på väg hem från New York. På 5 000 meters höjd knäcks flygplanet i två delar och affärsmännen ramlar ut ur planet och faller. Den ena skriker i skräck. Han tänker på hur ont det kommer att göra när han träffar marken, att han inte hunnit sälja sina Nokia aktier, att han inte tömt sin email och att han inte höjt sin livförsäkring på länge. Varvid han träffar marken och omkommer omedelbart.

Den andre affärsmannen tänker "shit" men ok. Snacka om vinddrag! Om man öppnar munnen och håller den mot vinddraget ser man ut som Mick Jagger, och vilken fantastisk utsikt. Tänk vad lycklig jag är som får se en sådan fantastisk utsikt. Varvid han träffar marken och omkommer omedelbart.

Vem är du? Hur slutet ser ut vet vi alla. Frågan är bara vad man fyller tiden med fram tills dess. Sluta oroa dig för sådant som inte alls går att påverka. Sluta oroa dig för småsaker. Bli inte arg eller ledsen på grund av idioter, det är de inte värda. Slösa inte bort din dag på oväsentligheter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag lever nu...

fast ibland blir jag ledsen.. för att jag just då.. vid det tillfället kanske är lite off.. och så kommer någon och säger något och jag faller handlöst...

Fast jag har en hel drös med människor som tar emot mig när jag faller.. och jag har fått en till idag.. en som jag trodde var förlorad.. för alltid..

Kram Pys

MiaS sa...

Lyssningstips: Secret O'Life med James Taylor

/Mia