måndag 11 maj 2009

Status-Måndag



(Short English version below)

Efter önskemål om lite mer info om vad som händer med mig just nu så kommer här en kort summering.

Efter att man stoppade min stamcellstransplantation därför att cancern hade börjat växa igen, så har jag nu genomgått en 5-dagars cellgiftskur. I förra veckan gjorde jag en datortomografi. Resultatet av denna ska ge om kuren har gjort någon verkan. Resultatet får jag från min läkare imorgon. Om det gjort verkan så kommer jag att göra ytterligare en 5-dagars cellgiftskur. Egentligen skulle den har startats imorgon men eftersom mitt blodvärde (trombocyter/blodplätter) fortfarande är för lågt, så får den vänta några dagar.

Om datortomografin inte visar på någon effekt, då vet jag inte vad nästa steg blir. Möjligen har man någon ny blandning av cellgifter att prova, men egentligen varken vill eller vågar jag spekulera. Just nu hoppas jag bara att få ett positivt besked från överläkaren om att kuren fungerat och att man fortsätter enligt plan. Då skulle nästa steg vara att, efter att jag återhämtat mig från nästa cellgiftsomgång, så skulle jag direkt över till Huddinge för att påbörja transplantationen.

Bortsett från lite låga blodvärden och anspänning inför morgondagens besked, så mår jag faktiskt oförskämt bra. Bättre än på länge.

English Version

A short recap of my status. Since my transplant was halted because my cancer had started to grow again. I have had one 5-day chemo session. Last week I had a CT-scan. The result will show wether or not the chemo has had any effect. I will get the result tomorrow Tuesday.

I was also going to have my second 5-day chemo session tomorrow, but my blood count (platelets) are too low at the moment so it has been postponed for a couple of days.

If the CT-scan shows an effect on the cancer, they will go ahead with the second chemo session and after that they will go ahead with the transplant. I do not really want to or dare to speculate on what will happen if there is no effect from chemo shown in the CT-scan.

Still, apart from some low blood values and the anticipation of tomorrows results, I am feeling pretty good. Better than I have felt for a long time.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller tummen för att de går åt rätt håll för dig...

Själv ska jag till tandläkaren för att ta bort den sista tandstenen.. och innan det ska jag till Våc för att ta lite rör....

Ska ju få nummer 4 (av 9) cytokurer då... eller cyto nummer 1 av 3 i andra omgången..

Så då ska jag ju ha hela arsenalen med alla tabletter... blir en hel lång linje....

Kram Pys

helena sa...

hoppas självklart att du får det besked du vill ha! och jag gillar bilden!