onsdag 22 april 2009

Proportioner

Gårdagens inlägg hade nog under mer normala omständigheter riskerat bli ett ädelpekoral. Det är svårt att diskutera svåra frågor utan att det blir blödigt. Nu tror jag att man har överseende och är mer förlåtande på grund av min situation. Men man blir kanske också lite spik-i-foten-stöddig och ser alla andras vardagsproblem om obetydliga och ointressanta. Även om valet mellan rottenplum-tapeten eller Pinkboudoir-tapeten som ska väljas till nya sovrummet, eller vem som ska hämta ungarna på dagis nästa vecka är en realitet och vardagsproblem för många, så ser man ibland ”problem” som helt växer ur alla proportioner.

Dagens Nyheter har upptäckt att deras egen skräck för bloggosfären och dess förmodade makt kanske inte helt stämmer med verkligheten. Helt klart är att en majoritet av bloggarna och läsarna är tonårstjejer. Och likt många tonårstjejer, är de rätt ytliga och modefixerade. Man kan kanske anta att det beror på att tonårstjejer är mer verbala och gärna diskuterar sin vardag med alla, medan tonårspojkar inte är särskilt verbala och ändå sysslar mest med datorspel och porrsurfing som de förmodligen vill hålla hemligt ändå.

Artikel: DN
Bloggar: 1, 2, 3

Men det finns även andra grupper och det är väl dem som man vanligtvis refererar till när man talar om bloggosfären och dess makt. En grupp är extrempolitiker som använder bloggar till att sprida politisk propaganda och extrema åsikter. Sen har man FRA/IPRED/Piratparti gruppen, som är stor och skränig och ger intrycket av att detta är seklets största fråga. Professor Sören Holmberg, säger dock att det inte är en fråga som gemene man tycker är särskilt stor.

Lisa Magnusson, krönikör på Aftonbladet skriver att det är en Talibanlag som ska införas. Att 2009 är för internet vad Aids är för bögar. Och kommentarerna hon får för sin krönika är idel ryggdunkar från FRA/IPRED/Piratparti gruppen.

Att överhuvudtaget jämföra att bli avstängd från MSN med Talibanstyre bottnar i en så total okunnighet, respektlöshet och avsaknad av proportioner.

I ett talibanstyre skall kvinnan bära burqa, hon förbjuds gå i skola, hon förbjuds köra bil, förbjuds åka taxi utan manlig förmyndare, förbjuds lämna hemmet. Lärare som utbildade kvinnor bestraffas med döden. All avbildning av människor är förbjuden, alla former av musik och musikinstrument är förbjuden. Detta tycker Lisa Magnusson är på samma nivå som Ipred och telekompaketet. (Wikipedia).

Att inte få använda orden ”Hitler” och ”Pedofil” jämställer hon med Aids. Något som jag inte ens vill kommentera vidare.

Härmed inte sagt att jag är för varken Ipred, FRA-lagar eller telekompaket. Men det gäller att ha lite perspektiv.

Avrättning genom stening i enlighet med Sharialagar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bloggarnas makt ÄR övedriven.

http://www.dn.se/fordjupning/europa2009/parlamentarikerna-far-chockhojd-lon-1.849544

Vilket jävla griseri. Undra på att herrarna Falkvinge och Engström DREGLAR av entusiasm inför stundade EU-val.

SVERIGE UT UR EU!

- Peter Ingestad, Solna.

snowflake sa...

Nu har jag försökt skriva en vettig kommentar både här och under det förrförra inlägget, men det blir ingen. Troligen för att jag försöker verka så klok och nyanserad så att jag inte liknar mig själv... :-)

I varje fall: jag tycker det är skönt att se att du orkar bli arg på små idiotier mitt i allt det stora som ditt liv kretsar kring. Jag tror att det är viktigt att sysselsätta sin hjärna med sånt som man gjorde Innan. Det lättar. Och det ger andra möjlighet att våga prata med dig.

Anonym sa...

Ja.. jag är ju så modefixerad och funderar helt klart på att skriva ett blogginlägg som är så ironiskt och som dryper av utseendefixering.. fast på mitt sätt... *hornen växer ut*

Kram Pys