fredag 24 april 2009

En okänd och felaktigt misskrediterad, men fantastisk sport för alla


Det är den 25e. På många av er läsare finns en förväntan från mig. En förhållandevis liten sådan. Men ändock ett bidrag av lämplig storlek. Här är länken till Barncancerfonden.
Veckan jag låg på Huddinge så låg i rummet bredvid mig en 11 årig pojke och hans mor. Pojken var mycket sjuk och hade legat där i månader. Det är bl.a. för hans skulle den här insamlingen finns. Och för hans mor också förstås.

För egen del mår jag bra. Det enda som syns och känns är att mitt CRP (blodvärde som visar på infektion) visar på ett skyhögt värde, men eftersom det är lymfomet och inte en infektion så är det inget jag känner av. Sen är jag lite blek. Men i övrigt mår jag som sagt bra (kommer kanske må lite illa framåt veckan. Jag ser framemot morgondagens fotbolls-camp. Det är egentligen ett träningsläger grabben är på och några regelrätta matcher blir det inte utan övningsmatcher mot Arlanda och mot Västerås. Men det blir en känsla för mig att kunna göra något som liknar ett normalt liv och dessutom tillsammans med dem jag älskar mest, min son, mina föräldrar och många av mina vänner.

Jag måste också få slå ett slag för amerikansk fotboll. i Sverige finns ungefär 3500 licensierade spelare. Det är alltså en liten sport, delvis därför att den helt kommer I skymundan för vanlig “rundboll” eller under min mer respektlösa beteckning “fjollboll”. Men sporten har företräden som är ovanliga och mycket positiva men som sällan kommer fram.

Först den felaktiga bilden som bland annat fjollbollsjournalister som Mats Olsson på Expressen gärna sprider: Amerikans fotboll är en köttmarknad där dopade överbetalda proffsspelare springer omkring och misshandlar motståndare.

En mer korrekt bild är: Ja, proffsligan NFL liknar mycket proffsligorna för fjollboll och ishockey. Slatans och Beckham tjänar rätt bra och spelar för den klubb som betalar mest.Amerikansk fotboll har många regler och många skydd, så skadorna är klart färre än i vanlig fotboll, innebandy, ishockey, ridning, rugby.

Amerikansk fotbollsfans är inte huliganer. Det förekommer överhuvudtaget inga bråk bland publiken före, under eller efter matcher. Istället har man något som kallas tailgaiting, där man kommer timmar före matchen, har med sig grillen och lagar mat på parkeringen och festar. Det förekommer heller inte fejkade skador som i fjollboll eller att spelare regelmässigt ska misshandla motspelarna som i ishockey.

I vanlig fotboll, ishockey, basket och de flesta andra sporter finns ett kroppsideal. Smal och snabb, stor och stark, lång och smidig. I amerikansk fotboll har man många olika funktioner där vissa behöver vara riktigt stora, tunga och starka,men kanske int så snabba, någon behöver vara duktig kastare och snabb i fötter och tanke, några behöver vara snabba löpare, och så vidare.
Så, med tanke på alla överviktiga barn, så är amerikansk fotboll en av de absolut bästa sporterna att börja med.

Artiklar: BLT, GP, MedLink, UNT, AB, DN, SR

Vi har haft spelare i laget som varit riktigt stora, som på sina första träningar inte orkat springa ett varv i en gymnastiksal, som inte klarat en armhävning, en som med duktiga tränare och lagkamrater som pushat på, fått styrka, kondition och blivit nyckelspelare i laget. De smala, snabba killarna (och tjejerna) behöver stora starka försvarare för att inte bli nedtacklade. Utrustningen är billigare än till ishockey och kan dessutom ofta hyras det första året.

Därför är blir aldrig en stor tjej eller kille pikad för sin storlek, för alla i laget behöver dem för sitt eget skydd.

Så har du en kille eller tjej från 11 år och uppåt hör av dig till närmaste klubb och låt dem pröva på. Med lite tur så kommer de att fastna och upptäcka hur roligt det är och hur bra det är för kroppen att få kondition och styrka även om man är storväxt.

Länkar till klubbar och kontaktinformation för de som vill börja och veta mer:

Intressant?

Inga kommentarer: