lördag 25 april 2009

Alarmedia

Jag kan inte låta bli att tänka på Jan Guillous ord att det är bara i seriös journalistik (läs gammelmedia), som sanningen kommer fram.

Svenska dagbladet skriver ”Kan bli världsomspännande pandemi”. Oron sprids över världen för den hittills okända formen av svininfluensa som tros ha dödat 60 människor i Mexiko och även smittat människor i USA”

Och efter följer en massa andra tidningar.
DN1, DN2, DN3, Svd2, Ot1, OT2, OT3, HBL, AB, Expr

Tills någon börjar ta reda på hur det verkligen ligger till nämligen att 18 personer i Mexico och 12 personer i USA smittats av svininfluensa och alla har tillfrisknat. Däremot pågår en influensa epidemi i Mexico med allsköns olika influensor och 854 har fått lunginflammation som följd av detta. Av dessa har 59 personer dött, och har alltså inget med svininfluensan att göra. (Dagens Nyheter, Smittskyddsinstitutet).

Blogg: 1

På fotografier i tidningarna ser man också dessa människor med enkla munskydd, den typ av munskydd bl.a. kirurger har för att inte saliv ska kunna gå från kirurgen till patienten. Det är alltså inte ett munskydd som skyddar bäraren för något. Om du ska ha ett munskydd för att skydda dig för att bli smittad, så för virus är det svårt att hitta något som fungerar eftersom virus är så små. Men först och främst ska det vara ett skydd där inandningsluften tas via ett filter och utandningsluften går genom ett annat. Om man bara har ett filter så blir det odugligt så fort det blivit fuktigt av utandningsluft, vilket sker efter ca 3 minuter.

Fungerade skyddsmundering (vapnet ej nödvändigt dock)

Eftersom jag själv så ofta haft dåligt immunförsvar så har den här frågan ofta kommit upp. Det enda skälet mina läkare och sköterskor givit mig till att använda munskydd är att det signalerar andra att hålla sig borta från mig.

By the way, nämnde jag att ca 2740 människor dör varje dag i malaria.

Inga kommentarer: