måndag 16 mars 2009

Underhållning

(No english version today)

Så är man inlagd på KS igen för fyrtielfte gången. Det är inte så hemskt egentligen. Fast är man inte så sjuk att man är drogad eller har mycket hög feber eller är medvetslös, så är det rätt tråkigt. Man behöver sysselsättning. Ibland kan man hitta någon annan som är lika socialt uttorkad, och då kan man bli sittande i timmar och diskutera. Men annars är det mest aktiviteter av typen stirra i väggen tills färgen börjar flagna.

En räddning är Karolinskas WLAN. Utan den hade jag nog inte stått ut. Nu har jag dessutom fått web-tv att fungera som jag vill. Visst, man kan hyra tv från Hospital TV AB. 80 Sek per dygn för 5 kanaler, inte för att det är särskilt mycket pengar även om det är dyrt, men 5 kanaler är inte mycket roligare än färg som flagnar från väggen.

På webben kan man komma åt lite program via svt.se/play och http://www.nyhetskanalen.se/. Men det är ändå inte riktigt så stort urval som man vill ha. Jag har med avundsjuka sett på hur amerikanerna har tillgång till http://www.hulu.com/, engelsmännen till BBC (BBC1,2,3,4 samt ytterligare 4 kanaler plus Channel 4) och så vidare.

Problemet har varit att alla dessa är geo-blockade, dvs de känner av vilken ip-adress du har och är du inte från USA resp England så kommer du inte åt dessa program. Fram tills nu, när jag hittat VPN tjänster som gör att jag kan komma åt dem. Det finns både fria (Anchorfree Hotspot) och betaltjänst (http://www.witopia.com/). Så efter lite pillande har jag nu fått det att fungera.


Man har just kört igång första omgången cellgifter i dropp, som kommer pågå i 24 timmar. Under de första 12 timmarna ska jag få i mig 5,5 liter vätska (både i droppform och dryck), vilket innebär ett visst spring. Till det så har jag dessutom fått en jätteladdning kortison. Sammantaget innebär det att jag knappast kommer sova de närmaste 18 timmarna.


Så, lyckan var gjord när jag fick min VPN att fungera. Hittills har jag kollat på en dokumentär om Madoff från NBC. (Han kommer sitta i fängelse resten av livet. 70 åringen Maddof som lurat till sig 6 miljarder dollar, men som bara har 1 miljard kvar. Frugan hans påstår dock att 70 miljoner dollar är hennes privata. Man undrar hur en lyxhustru kan tjäna såna pengar). Därefter ett program om berömda amerikanska fotbollsplaner (sportfåne - jag?). Sen såg jag ett avsnitt av Gordon Ramseys Kitchen nightmares och antikrundan från BBC (ja, jag vet det är lite gubbvarning). BBC håller klart högre kvalitet än de amerikanska kanalerna (pretentiös? moi?).
Hulu har ca 700 tv-serier att välja på, så jag lär väl kunna underhålla mig med det några månader framöver. För att inte tala om när amerikanska fotbollssäsongen börjar.

Inga kommentarer: