måndag 23 februari 2009

Arbetslös efter cancern


Min arbetsgivare skär ner och som långtidssjukskriven är man givetvis orolig. Mina amerikanska och kanadensiska medbröder och systrars oro är än mer befogade. Flera av dem har blivit av med både arbete och sjukförsäkring sedan de blev cancersjuka.

Med det som bakgrund, så snubblade jag på en artikel i Dagens Medicin om en stor undersökning som gjorts. 20 366 canceröverlevare och 157 603 friska kontrollpersoner i 36 studier i USA och Europa har analyserats i en metastudie. Man kom fram till att störst risk att bli utan jobb har de som har haft cancer i mag-tarmkanalen eller bröst- eller gyncancer. Däremot sågs inget samband mellan arbetslöshet och blodcancer eller cancer i prostata eller testiklar.

Statistik kan vara lite krystad. Är det verkligen så att om cancer sitter i bröstet eller i testikeln är det som avgör risken för arbetslöshet? Eller är det möjligen så att arbetslöshet drabbar kvinnor hårdare än män?

En annan artikel, också den i Dagens Medicin, presenterar resultatet från en studie om akrylamid. För sju år sedan gick Livsmedelsverket ut och sa att det är livsfarligt att äta hårdstekt mat, chips och annat friterat eftersom det innehåller akrylamid. En ny studie visar nu att man inte får äggstockscancer eller bröstcancer av akrylamid. Däremot finns en Holländsk studie som visar att man kan få livmodercancer. I synnerhet om man äter en speciellt akryalmidrik typ av holländsk pepparkaka.

Jag undrar om det egentligen är någon idé att försöka bry sig om allt detta. Ät varierat och mycket grönt, rör på dig, sluta röka, sluta drick alkohol och sov ordentligt.

För egen del ska jag till KS för cellgifter i dagarna tre. Plus en skvätt cellgifter in i ryggraden. Efter att ha haft 4 sköna dagar där man fått må bra, så känns det ännu tuffare att behöva åka in och veta att det dröjer ett par veckor innan man får må bra igen.

2 kommentarer:

Josef Boberg sa...

HÄLSAN ÄR EJ ALLT - MEN UTAN HÄLSAN SAKNAR ALLT ANNAT BETYDELSE :!:

helena sa...

Tänker genast på när jag väntade barn, det fanns mängder av råd och rekommendationer kring vilken mat man inte "fick" äta; fisk som kom från a, b, och c-kusten OM den inte var rökt, annan fisk som kom från insjön d, e eller f, såvida den inte var varmrökt, den och den osten, vissa charkuterier, osv. Listan var enorm, och till slut sket jag i alltihop och försökte äta och dricka som vanligt (även om det enda jag fick behålla var pasta och läkerolpastiller) minus alkohol. För de allra flesta medicinska teorier finns det en studie som stödjer densamma, viktigast tror jag är att man använder sin egen hjärna att tänka med.