fredag 26 december 2008

Sömnlöst


(English version below)

Nu har man äntligen blivit av med kortisonet, och trodde att jag därmed skulle kunna sova normalt. Men nu håller hostan mig vaken istället. I vanliga fall brukar mina förkylningar vara över på en vecka, men nu har det gått 10 dagar och än verkar det inte släppa. Men det var väl det mina läkare menade när de sa ”outvecklat immunförsvar”. Men så sitter man klockan 4 på morgonen och funderar på vad man ska göra. Försöker blogga för att trötta ut mig lite mer.

Tv-serien Selma tycks inte ha slagit an hos kritikerna. Själv tyckte jag den var bra. Duktiga skådespelare och vacker scenografi. Sen slog den väl omkull bilden man har haft av Selma Lagerlöf som stram och korrekt äldre (ja, vissa har alltid varit ”äldre”) dam, ledamot av akademien och nobelpristagare. Helena Bergström gör ett fascinerande porträtt, sen får väl släktingar och litteraturvetare slåss om graden av korrekthet i detaljerna.


Om någon fortfarande tror på tomten, så finns motbeviset här.

Modebloggspråket är jag inte ensam om att ha reagerat på. Varför det utvecklat sig så finns det olika svar på. Mitt svar är nog lite elakt, även om det inte är så avsiktligt. Tjejerna och killarna som mode-bloggar är unga och kanske inte riktigt tillhörde den gruppen i skolan som satt och plöjde igenom den svenska litteraturskatten.

Hon vet vad du bär nästa år. Skriver Dagens nyheter. H&Ms rådgivare Margareta van den Bosch, vet tydligen att jag kommer ha brallor och skjorta på mig även nästa år. Grattis du har vunnit en rågbulle.

Gårdagens påhopp på Karl-Bertil Jonsson var ändå rätt tamt. Jämför det med Federation For Freedom from Religions lilla demonstration och hur det mottogs i USA. Där kan man snacka om att trampa ett folk på en öm tå.

Ingenjörskonst?

English Version

Merry Christmas all!

I will probably return after the holidays with an English version, especially if there is any news on my health.

Inga kommentarer: