lördag 1 november 2008

Halloween

(English version below)

Halloween. Jag funderade om man skulle dra på sig lite svart mascara kring ögonen och en svart cape, och som farbror Fester skrämma livet ur några ungar som kommer och vill ”Trick-or-Treat”. Det skulle kanske vara kul för mig men inte för ungarna. Dessutom bör jag nog hålla mig borta från barn så länge jag inte är vaccinerad. Vill inte ha vattkoppor, påslakansfeber eller någon annan hemsk barnsjukdom.

Nåväl, idag kände jag mig ”rektit äntellekteell” efter att ha läst ut en bok av Jean-Marie Gustave Le Clézio. Den var väl rätt ok, även om jag tycker att både Philip Roth (för sina berättelser) och Herta Muller (för sitt språk) borde fått nobelpriset den här gången. Nåja, någon större bedrift var det väl inte. Afrikanen, skriven av Clézio är en lite novell på 80 sidor, men fullt tillräcklig för mig.

Nu har jag slutat med antibiotikan och förväntar mig att må skitbra ett tag framöver. Jag hoppas att det inte leder till att jag nu åker på någon infektion. Att illamåendet försvinner, samtidigt som jag känner nikotinabstinensen gör att man riskerar lägga på sig några kilon. Så, jag ska försöka komma igång med morgonpromenader. Om inte annat för att man blivit rätt svag efter alla veckor man tillbringat i säng. Jag märker det framförallt när jag går i trappor. Därför går jag inte i trappor.

English Version

Halloween. I was thinking of putting on some black mascara under my eyes, and wearing a black cape. Looking like uncle Fester, I would probably scare the .. out of any “trick or treating” kids. It would be fun for me I guess, but probably not for the kids. Also, I should probably stay away from kids, not risking my health by getting chicken pox, mumps or any other horrible kids disease.

Well, today I feel really “intiellecteal” after reading a book by Jean-Marie Gustave Le Clézio (the 2008 Nobel prize winner in literature). The book was quite ok, even though I think that both Philip Roth (for his stories) and Herta Mueller (for her language), should have got the prize. Anyways, it was not that big achievement. The book; “The African”, by Clézio is only a short novel of about 80 pages, but quite enough for me.

I have now stopped taking antibiotics and I am expecting to start feeling very well very soon. I am hoping that it does not mean that I will start getting infections, but rather that the nausea will disappear. That and my withdrawal symptoms from ending my use of nicotine chewing gums, might lead to me gaining a lot of weight. So, I will try to start taking walks in the mornings. I really need it to regain my strengths. Just walking in stairs is really hard for me, so I do not do it.

Inga kommentarer: