tisdag 7 oktober 2008

Karl Fields


(English version below)

I söndags såg jag en intressant artikel i Dagens Nyheter, där man även referade till en längre artikel i tidningen Vi. Så igår försökte jag få tag i den tidningen. Det slutade med att jag befann mig på plan 4 på Karolinska där biblioteket ligger. Det verkar nog mer vara ett bibliotek för studenter än för patienter, eftersom jag var den enda klädd i landstingets chicka blåställ.

Historien bakom artikeln började rullas upp efter att en lägenhet på Surbrunnsgatan hade sprängts. En man, som hittades först flera dagar senare, hade dels skurit av sig handlederna och dels skurit av gasledningen i lägenheten. När sedan termostaten i kylskåpet gick igång, så exploderade det hela.

Mannen, som var expert på gamla böcker och som arbetade på Kungliga biblioteket, hade under mångar år stulit böcker från biblioteket. Men bara sådana värdefulla böcker, där värdet endast var känt av riktiga experter. Han åkte regelbundet till Hamburg, till sin antikvariska kontakt och sålde dem. Inga frågor ställda och alltid kontant betalning. Han åkte alltid under sitt alter ego, Karl Fields, internationell bokhandlare. Ibland hade han även med sig sin älskarinna. Man tror att han under årens lopp stulit böcker för miljontals kronor. När han dog hade han dock ingen förmögenhet, så pengarna hade han förmodligen bränt på ett lyxigt leverne.


Hela historien skulle kunna vara en riktigt bra deckare. Jag hoppas att någon kommer på att skriva den.

I mina egna samlingar har jag en bok från 1700 jag köpt på auktion. I den finns en stämpel från biblioteket i Versaille. Jag undrar om det är någon annan bibliotekarie som snott den. Den är i alla fall inte särskilt värdefull tyvärr.

Igår måndag, fick jag nattpermis, eftersom jag mådde bra och inte hade några kurer på kvällen och inte heller idag på morgonen. När jag kom hem på eftermiddagen åt jag lite och lade mig för att vila lite. Vaknade upp 22.00. Tittade på tv och somnade om igen. Inte så mycket till permis, men jag fick i alla fall sova ut.

Idag ska jag få en liten dunderkur (först sa de 11.00, nu är den flyttad till 13.00). Hoppas att jag inte får några problem med den här kuren heller. Imorgon är det vilodag. Och på torsdag får jag mina stammisar. Sen går det väl utför några dagar innan det vänder långsamt.


English Version

On Sunday I read an interesting article in the newspaper. There was also a reference to a magazine which had the longer story. So, I tried to find that magazine and ended up in the students’ library on the fourth floor. At least I think it was the students’ library, as I was the only one dressed as a patient.

Anyways, the story behind the article started with a big explosion in an apartment in Stockholm. A man that was found several days later in the rubble, had cut his wrists and also cut the gas lines in the apartment. So, when the thermostat in the refrigerator started, the whole thing blew up.

The man worked as an expert on old books at the Royal Library, and had been stealing books for many years. Not just any valuable book, but books which value only would be known to the real experts. He then frequently travelled to Hamburg, under the name Karl Fields, and posing as an international antiquarian bookseller, met with his contact at a fashionable antiquarian bookdealer.

The books were sold without any questions asked and always in cash. Sometimes he also went together with his mistress. During the years he had been stealing books for millions of crowns. When he died he did not have any money left, so he had probably spent it all as he seemed to have quite expensive habits, at least more expensive than could be expected of a librarian.

This true story could probably make a really good novel; I just hope someone writes it.

Yesterday (Monday), I got to go home over night as I was feeling pretty ok, and did not have any treatment planned for the evening or the morning after. When I got home in the afternoon, I had something to eat, and then took a nap. I woke up at 10 pm. Watched TV and then went to bed again. So, at least I got really good nights sleep.

Today, I will get the Alkeran (first the told me 11 am, but now it is changed to 1 pm). I hope it will not be too bad. My blood count is still good, so If the I am not too affected by the Alkeran, I could get to go home this evening again. But I am not really sure if I want to go. No food at home, the apartment is a bit cold. So, I will have to see later.

Tomorrow is a “resting” day, before getting my stem cells on Thursday. I guess I will then start to see the real side effects and infections. So, maybe another week before everything starts getting better again.

Inga kommentarer: