fredag 22 augusti 2008

Sideeffects

Den senaste tiden så har jag börjat dricka lite väl mycket, ja inte alkohol, men allt annat. Jag vet att kortisonet höjer blodsockret, samtidigt säger min dietist att jag absolut inte får gå ner i vikt, utan ska äta ordentligt. Socker, fett, inga problem bar du inte går ner i vikt. Samtidigt så svettas
man en del, det hänger ihop med sjukdomen. Men när jag var tvungen att springa upp på nätterna ett otal gånger, så började jag i onsdags morse föra bok över hur mycket jag drack och hur mycket jag sprang.

På 24 timmar drack jag 10.1 liter vätska och besökte bekvämlighetsinrättningen 31 gånger. Rätt uppenbart att något var fel.

Så, igår torsdag när jag fick cellgifter på St Göran, bad jag dem ta ett blodsocker prov (normalvärde är 4-6, högt blodsocker är 11-20, mycket högt är 22-30 ungefär). Jag hade 40.
Det är ungefär som när man ser Minsats ISP siffror för första gången, men blir förskräckt och
kallsvettig.

Så, det blev akutinläggning och insulin och hela köret. Och som vanligt det som störde mig mest
var att jag inte hade dator med mig, mobiltelefonen var nästan urladdad och jag skulle bli tvungen att spendera ännu mer tid, men nu på avdeling 35 (lite lugnar är 33an i och för sig).

Lyckades tjata till mig nattpermis idag fredag, fick ta till snyftvalsen (jag har en 13 årig son därhemma, om jag inte kommer hem så... Ja det går väl under kategorin vita nödlögner, men
jag tyckte inte de hade tillräckliga skäl att hålla mig kvar över natten).

Dessutom har jag fått en massa nya manicker, egen blodsockermätare (över designad liten manick som ser ut som man korsat en Knockia med en MP3-spelar), och en insulinpenna i ett
chick etui.

Så, det blir kanske inte så mycket blogg denna helg. Återkommer dock med ett längre reportage om alternativ medicin vid senare tillfälle. Del av min "Grumpy old men" artikelserie. :-)

English version

Lately I have started to drink a lot, not alcohol, but everything else. I knew that the cortison increased my blood sugar levels, at the same time my dietist told me to be sure to eat and not loose any weight (which is like telling an alcoholist to try to avoid being sober). And I really should not bother to try to avoid sugar, fat or anything really. Also, one of the symptoms of lymphoma are the night sweats. So I did not react at the begining that I was thursty and drank
a lot, and the consequence of that also being I had to get up many times during the night. But then on Wednesday, I started keeping track of the amount I drank and the number of times I
had to go to the loo.

Result: 10.1 Litres, and 31 times during 24 hour. Seeing the actual figures it was pretty obvious
that something was not right.

So, when I went to the hospital on thursday to get my chemo, I told them about it and asked them to check my bloodsugar levels (normal value is 5-10, high bloodsugar is 10-20, extreme
high bloodsugar value is 20-30). I had 40.

Which meant that I was sent directly from outpatient chemo to inpatient diabetes ward.
However, I was mostly annoyed that I did not have my laptop with me, my cellphone was not
charged, and so on. Anyways, Ward 35 is much calmer than ward 33.

Well, I managed to convince them to allow me to go home for the night this evening. But it was
difficult, I had to bring on the heavy artillery ("I have a 13yo son at home, someone needs to look after him,,,. etc . Of course it would not have been any problem for him to go to his mother, but I wanted home and of course spend friday evening with him).

I also got some new gadgets, my own personal blodsugartester. A thinghy that looks a bit like Nokia meets MP3-player, and a lot of accessories to play with.

So, I will have to be back at the hospital tomorrow morning at 8 am. So, there might not be that much blogging this weekend. I am working on a blog on Complementary and Alternative Medicine, that will come later (part of my "Grumpy Old men" series) :-)

Inga kommentarer: