tisdag 29 juli 2008

Dentist

(english version below)

Måndag
Tim och jag åkte till mina föräldrar i Örbyhus. Strålande väder och både Tim och jag på toppen humör. Jag vet hur den här sjukdomen påverkar mig i min relation till min son. Så jag börjar mer och mer förstå hur mina föräldrar har det. Mina underbara föräldrar som helt klart gör sig förtjänta av tapperhetsmedalj.

Det var i alla fall en underbar dag. Vi åt lunch nere på golfklubben. Både jag och Tim längtade ut på banan. Men för egen del var det inte att tänka på. Tim går väl kanske ut med någon kompis i veckan på Bromma golfbana. Jag för nöja mig med Visat Golf så länge.

Efteråt satt vi mest och pratade hemma hos mina föräldrar. Far och jag kom som vanligt in på en längre religionsfilosofisk diskussion till min mors och Tims förtret. Både jag och min far gillar dessa diskussioner lika mycket som Tim och mor avskyr dem. Jag mådde bra hela dagen och även Tim verkade nöjd och glad.

Tisdag
Tandläkaren. Det skulle bli skönt att äntligen få det här ordnat. Trodde att de skulle fixa min trasiga tand och sedan skulle det vara klart. Det visade sig vara lite mer komplicerat än så.Först och främst var det inte hos min vanliga tandläkare utan på avdelningen för medicinsk tandvård på Karolinska sjukhuset.


Tandläkaren ska göra en totalsanering, dvs varenda liten antydan till karies, tandsten eller annat problem ska fixas. Problem tanden tar de om 2 veckor, innan de kan göra något med den måste de ha aktuell blodstatus, jag måste avstå från att ta Fragmin den dagen (blodförtunnande medicin, vilket i kombination med att jag inte tål adrenalin i bedövningen som används för att stoppa uppblödningar, gör det extra viktigt), dessutom måste jag påbörja en penicillinkur 3 dagar innan de opererar bort tanden (som sitter som en del av en tandbro). Så, istället tog de hand om hela vänster sida istället. 30 röntgen och kontroll, 30 min borrning, och 30 min fyllning och putsning, till det facila priset av 140 kr (hos min vanliga tandläkare hade det kostat minst 2500). Som sagt det finns några få fördelar med det här eländet också.

På eftermiddagen ringde de från St.Görans dagoperationsavdelning. Jag var lite orolig att des kulle säga att operationen ska göras på fredag (när vi ska till Skövde), men icke, det blir tidigt på morgonen nästa onsdag när jag ändå ska läggas in för nästa cellgiftskur. Riktigtbra planerat. Enda negativa är att jag måste vara där 06.45.

Men det innebär att jag har måndag och tisdag "lediga" och mår jag så här bra så åker jag intill jobbet.

Nå, imorgon ska jag in till medicinska dagvården och få en cellgiftskur (tar bara en timme). Hoppas att jag inte känner av det för mycket efteråt. Dels vill jag fixa färdigt fotbollsklubbens hemsida som jag lovat i månader att fixa och nu sitter i sista minuten och ska försöka få till.Och sen vill jag vara pigg till på fredag förstås. Dukes Tourney i Skövde. Årets höjdpunkt.

SwEnglish version

Monday, July 28

Tim and I went to see my parents in Orbyhus. Lovely weather and both Tim and I felt great.I know how this disease affects me in my relation to my son. So I am beginning to understand my parents more and more. My lovely brave parents.
The day was great. We had lunch at the golf club. Both Tim and I would have loved to play. I will have to do with cable TV- golf, but Tim might go out this week at Bromma golf club with a friend.

After lunch we went back to my parents house and talked. As usual my father and I ended up in a philosophical discussion about religion. We both enjoy these discussions as much as Tim and my mother hates it when we start.Anyways, I felt great the whole day and Tim seemed very happy.

Tuesday, July 29

The dentist. I felt happy that finally I would get my tooth fixed. I thought the deal was just to fix my tooth and thats it. But it turned out to be more complicated than that. First of all, my doctor had sent me to the medical dental care department at Karolinska Hospital. It was not my dentist. And the plan is to do a total makeover. I.e., they will fix everything that could be a potential problems. My problem tooth (part of a bridge),they will fix in about 2 weeks. I need to adjust my medicin, I will need to start on antibiotics 3 days prior tothem doing anything with the tooth and things like that. So, instead the fixed everything on my left side. 30 mins on examination and x-rays, 30 min of drilling and 30 minutes of filling, polishing and stuff.It is great though, because this goes on my medical insurance rathern than the dental insurance, so the cost is reduced by some 95%.

In the afternoon they called from the day-surgery department at the hospital. I was a bit worried that they would want me to come in on friday. But instead they have arranged for me to get my Port-A-Cath (central Vene cathet) on Wednesday next week, the same day as I will be admitted again for my 5-day session of chemo. Only drawback,I need to be there at 06.45 am.

But it also means that I have monday and tuesday free. If I feel like I do now, I will probably go to work. Still have some stuff that I can do. And I would like to have a chat with my boss about the future.

Well, tomorrow its a short chemo-session in the afternoon at the outpatient department at St Görans hospital. It will only taken an hour or so, and I hope I do not get too affected by it. I need to be able to fix the rest of the footballclubs website as well as being able to enjoy Dukes Tourney in Skövde on Friday.

Inga kommentarer: