torsdag 24 juli 2008

The little devil

(english version below)


10.30 på förmiddagen, släpar sig ur sängen, hela kroppen värker. Grymtar och stönar för varje stegs om tas. Går in i köket, öppnar kylskåpet för att ta frukost, men ångrar sig. Släpar sig tillbakat ill vardagsrummet, slår på tvn och sjunker ner i soffan med ett djupt stön.Tim (13) hade fotbollsträning igår, den första fys-träningen på en månad. Han har träningsvärk i hela kroppen. :-)


Själv, var jag upp 08.00. Mår mycket bättre idag. Svullnaden har gått ner något, tröttheten inte alls så besvärande och inget illamående. Det verkar som den första perioden efter cellgifterna är över eller snart över. De första 4-5 dagarna efter kemo, så känner man sig mycket trött och lite drogad, men efterdet så börjar man känna sig något så när normal igen och krafterna kommer tillbaka. Så, idag har varit en riktigt bra dag.

Fick kallelse till medicinska tandvården på Karolinska. Ska dit på tisdag. Min tand som jag skulle ha fixat hos min vanliga tandläkare samma dag som jag lades in första gången, kommer de fixa på KS nu istället. Det är svårt att hitta fördelar med den här sjukdomen, men det här är en av de få. Jag kommer spara 3000 på det här. Tanden måste ändå fixas innan jag genomgår stamcellstransplantationen. Allt som skulle kunna skapa problem eller infektioner måste fixas först.

Fick journalkopiorna idag. Inser att jag måste skaffa mig ett bra medicinskt lexikon. Det ståratt jag fortfarande har en förträngning av centrala delen av vänster brachiocephalica men att kontrastpassage syns till Vena Cava. Efter mycket letande hittade jag det som mer lät som en dinosaurie. Så, nu vet jag var den lille jävulen sitter någonstans.

English version

10.30 am. drags itself out of bed, the whole body is aching, grunts and moans for every step taken. Walks in to the kitchen and opens the fridge to get some breakfast, have second thoughts and skips breakfast. Drags himself back to the livingroom, turns on the TV and falls onto the sofa with a moan and a deep sigh. Tim (13yo) went to football practice yesterday (american footbal). His first for over a month. Every little muscle hurts today. :-)


I was up at 08.00 feeling really good today. The swelling is down somewhat, the fatigue is not too bad at all and the nausea is gone. So, it seems that the first after-chemo period is over or very soon to be over. Usually or at least at my last chemo sessions, there was usually a period of 3-5 days directly after chemo, that I felt very tired, but after that much better.
So, today was a great day.


I got a call from the medical dental care at Karolinska Hospital. The expect me there on tuesday. My tooth that was planned to be fixed the same day as I was admitted the first time, they will now fix as part of my medical care. It is usually difficult to find anything positive with my cancer, but with this I will save 3000 Sek. The reason for this is of course that I need to fix anything that could cause a problem, such as an infection during the stemcell transplant.


I also got copies of my latest medical records. I guess I need to get some better medical reference literature. I read that I still have a contraction of the central part of my left brachiocephalica,but passage of contrast fluid is visible in Vena Cava. Took me ages to find what sounds more like a dinosaur. Anyways, now I know where the little devil is.



Inga kommentarer: