söndag 13 juli 2008

Transportsträcka

Söndagen förlöpte ganska lugnt. Ändå hände det en del. Den jättehöga kortisonkuren gör att man får svårt att komma till ro och sova. Så, det blev inte förrän frammåt 4-tiden på morgonen när jag väl kom i säng. Tiden fram till dess hade jag betat av ett par videofilmer. Vaknade till vid 9-tiden ganska pigg.

Men nu har nattsvettningarna kommit. Ett vanligt b-symptom för lymfom. Försöker väl intala mig att det likaväl kan vara ämnesomsättningen som gör det. Men det är svårt att bortförklara de här svettningarna.

I torsdags köpte jag en lottokupong på Huddinge sjukhus innan jag lämnade. Vet egentligen inte varför. Kanske bara för att se om det fanns någon tur med något. Vann 2500 kronor. Borde ha blivit glad av det, men det lämnade mig ganska oberörd. Det störde mig lite. Men det visar väl att att jag både medvetet och omedvetet har annat i tankarna.

Min gamla moster från England ringde. Berättade att de nu höll förbön för mig i deras lokala kyrka. Glad och rörd över deras omtänksamhet.

Det är alltid lite problematiskt för mig när religiösa människor visar omtänksamhet och värme. Jag tycker ju om människorna men har så svårt för religionen. En företeelse som under 1000 år motarbetat vetenskapliga framsteg, allt från Kopernicus, Darwin, till dagens abortmotstånd, antipreventivmedel och motstånd mot stamcellsforskning.

Min gamle gode danske vän Leif bjöd över mig på lite grillmat idag. Han är en fantastisk vän. Vet inte hur jag kan gjort mig förtjänt av honom. Inget knussel här inte. Det går inte att tacka nej, det är bara att pallra sig över. Han förstår hur jag känner (han har ju jobbat som skötare inom cancervården i många år), och han ställer alltid upp och ser till att man mår så bra det bara går.
Det kändes i alla fall riktigt bra och komma bort och prata om annat. Hans galna hund var på mig hela tiden. 75kg New foundland som ska formligen slicka på en överallt och hela tiden.
Imorgon ska jag försöka ta mig för något vettigt. Jag kommer nog inte höra något från läkaren förrän sent på eftermiddagen. Funderar på om jag inte ändå ska börja hacka ihop fotbollsklubbens hemsida. Det är kanske inte det roligaste, men då kan jag kanske tänka på annat.

Inga kommentarer: